Oiva isännöinnin uusi strategia ei olisi syntynyt ilman henkilöstön osallistumista
Isännöintiyritys tähtää tulevaisuudessa yhä vahvemmin laajempaan taloyhtiöjohtamiseen, joka viestii työstään avoimesti asukkaille. Eezy Flown kanssa toteutettu asukaslähtöinen strategia toi taloon uuden joukkoistavan työtavan, joka otettiin ilolla vastaan.
Yksi asia oli Oiva Isännöinti -konsernin toimitusjohtaja Jussi Niemelälle päivänselvä, kun organisaatio ryhtyi uudistamaan strategiaansa: tässä projektissa kuultaisiin ja kuunneltaisiin henkilöstöä laajemmin kuin aiemmin.
Siispä Eezy Flow:n kanssa toteutettu strategia syntyi kaikkien yksiköiden päälliköiden, johtoryhmän, myynnin ja markkinoinnin yheisenä ponnistuksena. Osallistumiseen perustuva työtapa oli Niemelälle tuttu aiemmista töistä, mutta Oiva isännöinnissä uusi – Niemelä aloitti lokakuussa toimitusjohtajana ja käynnisti uuden strategiaprosessin.
“Oli positiivinen yllätys, miten paljon ihmiset pitivät tästä tavasta tehdä. He arvostivat mahdollisuutta päästä vaikuttamaan, keskustelemaan, jakamaan erilaisia näkökulmia ja kohtaamaan fyysisesti”, Niemelä sanoo.
Eezy Flow toteutti isännöintiyritykselle strategy lab -prosessia noudattavan strategiamatkan. Projekti käynnistyi kattavalla taustatyöllä, jatkui nykytilan kartoittamisella ja eteni uusien ideoiden innovoinnin ja jalostamisen päätteeksi uuden strategian kiteytykseen. Työstä syntyi yhden sivun visuaalinen tiivistys Oivan strategiasta, joka on tälläkin hetkellä paraatipaikalla yrityksen pääkonttorin seinällä sekä myöhemmin kaikkien OIvan toimistojen seinillä.
Strategian johtotähti syntyi yhteistyönä
Uuden strategian keskipisteenä on asukas. Ajatus asukaskokemuksesta isännöintiyhtiön strategian johtotähtenä syntyi nimenomaan ryhmätyön tuloksena prosessin aikana. Mitä pidemmälle strategiatyö eteni, sitä ilmiselvemmältä asukaskokemuksen merkitys yritykselle tuntui.
“Ajattelemme laajemmin, että isännöinti vaikuttaa asumiseen ja sitä kautta koskettaa kaikkia asukkaita, olivat he vuokralaisia tai osakkaita. Isännöitsijän työ taloyhtiölle ja sen asukkaille on tärkeää ja monipuolista, ei vain hallintoa”, Niemelä sanoo.
Strategiatyössä painotettiin yrityksen halua siirtyä isännöinnistä yhä enemmän taloyhtiöiden johtamiseen. Siksi tavoitteena on tuoda yhä selkeämmin ja läpi näkyvämmin esiin taloyhtiön hallitukselle kaikki, mitä isännöitsijä taloyhtiöille tekee – ei mennä pelkästään digikulma edellä, vaikka digitaalisen kehityksen merkitystä ei voidakaan työssä sivuuttaa.
Visuaalinen kiteytys strategiasta on sitouttamisen ja viestinnän työkalu
Palataan vielä yrityksen toimiston seinälle tapetoituun one pager -kiteytykseen uudesta strategiasta. Se on nimittäin Niemelän mielestä työn parasta antia. Visualisointi on yhtäältä tapa juurruttaa strategiaa arkisiin kohtaamisiin että viestiä siitä myös organisaation ulkopuolelle. Se helpottaa myös Niemelän työtä, kun hän kiertää toimipisteissä puhumassa strategiasta työntekijöille: strategian pystyy kirjaimellisesti näkemään muutamassa sekunnissa.
“Kanvas on hyvä tapa saada strategia osaksi ilmaa, jota yhteisö hengittää. Sen ympärillä syntyy helposti keskustelua, kun ihmiset juovat taukokahveja.”
Strategian vastaanotto on muutenkin ollut hyvä. Siihen vaikuttaa Niemelän mukaan se, että ihmiset tykkäävät nähdä kättensä jäljen: organisaation väki halusi olla mukana vaikuttamassa ja tekemässä, eikä suhtautunut strategiatyöhön pakkopullana. Oiva isännöinti työllistää 400 ihmistä, ja suuren osan panos näkyy lopputuloksessa tavalla tai toisella.
“Olemme toki vielä strategian jalkauttamisessa alkuvaiheessa, mutta toistaiseksi kukaan ei ole toimistokierroksilla buuannut tai kuunnellut kädet puuskassa”, Niemelä myhäilee.
Eezy Flow tarjoaa inspiroivan kehikon ajatustyölle
Kun Jussi Niemelää pyytää kuvailemaan yhteistyötä Eezy Flow:n kanssa, vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä:
“Inspiroivaa ja innostavaa. Eezy toi meille selkeää arvoa rakentamalla meille strategisen pelikirjan. Tykkään yrityksen tavasta toimia: matkan varrella noustaan yläpilviin, mutta tullaan hallitusti alas ja jäädään vähän jalat maanpinnan yläpuolelle. Ihailtavaa ammattitaitoa.”
Osallistava strategiatyö on rakentanut organisaatiolle selkeän tulevaisuuden suunnan ja yhteisen kielen. Työn aikana myös Oivan arvot – asiakaslähtöisesti, vastuullisesti, yhteisöllisesti ja uudistaen – kirkastuivat aiempaa terävämmiksi. Niemelän mukaan hyvin suunniteltu ja viestitty strategia houkuttelee uusia työntekijöitä sekä vahvistaa asukaslähtöistä toimintatapaa.
“Parhaimmillaan hyvä ja selkeästi viestitty strategia tuo jonon sekä toimiston etu- että takaovelle: ammattitaitomme näyttäytyy taloyhtiöille asukkaineen, ja meille halutaan tulla töihin. Tällainen yhtiö pärjää tulevaisuudessakin.”
Jussi Niemelä
Lue lisää!
Ratkaisun toteuttajat
Kiki Brandt-Tallqvist
Yritysmuotoilija, kulttuuri & strategia