Kilpailuetua muutoksesta
Mitä on muutosjohtaminen?
Muutosjohtaminen on systemaattinen toimintatapa, jonka fokus on muutoksen inhimillisessä puolessa eli ihmisissä. Muutosjohtamisen tavoite on, että muutoksen kohteena oleva tiimi, yksikkö tai organisaatio hyväksyy, omaksuu ja ottaa käyttöönne ratkaisut, jotka muutoshankkeella toteutetaan.
Muutoksen johtaminen tähtää siihen, että muutos ei jää sattuman varaan. Muutosjohtamisella on ratkaiseva merkitys muutoksen onnistumiseen erityisesti, kun…
- kyseessä on bisneskriittinen must-win -hanke
- projekti vaikuttaa siihen, miten ihmiset tekevät työtään
- odotettavissa on muutosvastarintaa.
Mihin muutosjohtamista tarvitaan?
Yli 20 vuoden ajalta kerätty tutkimusdata kertoo, että tehokas muutosjohtaminen lisää merkittävästi onnistumisen todennäköisyyttä. Organisaatiot ovat jatkuvasti uusien haasteiden edessä: digitalisaatio, kulttuurimuutokset, uudet liiketoimintamallit. Investoinnin tuotto (ROI) on riippuvainen ihmisistä. Onnistumisen ratkaisee se, muuttavatko ihmiset todella ajatteluaan ja toimintaansa. Siksi tietoinen muutoksen johtaminen on tärkeää.
Muutosjohtamiskyvykkyyden kehittäminen auttaa:
- parantamaan organisaation muutosketteryyttä
- toteuttamaan muutoksen hyödyt, ei vain projektin tuotokset
- saavuttamaan hankeinvestoinnin ihmisistä riippuvaisen tuoton (ROI)
Muutosjohtamisen avulla henkilöstö saa tarvitsemansa tuen ja valmiudet muutokseen.
6x
Kuusinkertainen todennäköisyys päästä tavoitteisiin
5x
Viisinkertainen todennäköisyys pysyä aikataulussa
2x
Kaksinkertainen todennäköisyys pysyä budjetissa
Muutosjohtamisen ja viestinnän palvelut
- Prosci-sertifiointivalmennus
- Muutosjohtamisen perusteet
- Esihenkilön muutosjohtamistaidot
- Johdon perehdytys muutosjohtamiseen
- Muutosjohtamisen ammattilaisen päivityspaketti
- Muutoskyvykkyyden Boot Camp -työpaja
Roolikohtaiset koulutukset yrityskohtaisesti tai avoimina koulutuksina
- Onnistu muutoksessa -bundle
- Muutosanalyysi
- Projektijohtajan muutosjohtaminen
- Muutosjohtaja palveluna
Älä jätä onnistumista sattuman varaan tärkeissä hankkeissasi
Vaikuttava viestintä vaatii osaamista
Muutosjohtamisen kolme tasoa
Muutosjohtaminen auttaa valmistamaan, varustamaan ja tukemaan ihmiset onnistumaan muutoksessa aina yksilötasolta koko organisaation tasolle asti.
Henkilötaso
Henkilötason muutosjohtaminen hyödyntää psykologiaa ja neurotieteitä, jotta ymmärrämme, miten ihmiset kokevat muutoksen ja mitä muutoksessa onnistuminen edellyttää. Proscin ADKAR® – malli on maailman eniten käytetty henkilökohtaisen muutoksen malli.
Projekti- ja hanketaso
Projekti-, hanke- tai ohjelmatasolla tehtävä muutoksen johtaminen antaa askelmerkit muutoksen kohteena olevien ihmisten tukemiseen. Proscin tutkimusdata kertoo, että hankkeet, joissa sekä projekti- että muutosjohtaminen hoidetaan systemaattisesti onnistuvat muita projekteja paremmin.
Organisaatiotaso
Koko organisaation muutosjohtamiskyvykkyys on ketteryyden keskeinen osatekijä. Se tuottaa yritykselle kilpailuetua ja mukautumiskykyä. Kun muutosjohtaminen integroidaan organisaation rakenteisiin, prosesseihin, projekteihin, rooleihin ja osaamiseen, se ei enää ole henkilöriippuvaista ad hoc -tekemistä, vaan yrityksen strateginen kyvykkyys.
Mikä Prosci?
- Maailman johtava muutosjohtamisen tutkimus- ja tuotekehitysorganisaatio, perustettu 1994.
- Keskittynyt kehittämään yritysten ja muiden organisaatioiden muutosjohtamisen kyvykkyyttä.
- Toimii globaalisti kumppaniyritysten kautta. Suomessa Proscia edustaa Eezy Flow yhteistyössä Change Partnersin kanssa

20+
Vuotta muutosjohtamisen tutkimusta
100 000+
Sertifioitua muutosjohtamisen ammattilaista ympäri maailman
80 %
Fortune 100 yrityksistä käyttää Proscia
Organisaatiot eivät muutu, vaan ihmiset
Miksi inhimillinen muutos on niin tärkeä? Koska organisaatiotasolla muutos tapahtuu vain, kun yksilöt muuttavat toimintaansa. Tämä on yksinkertainen, mutta usein huomiotta jäävä fakta.
Prosci-käyttäjät ympäri maailman saavat aikaan vaikuttavia, organisaation toimintaa mullistavia tuloksia tukemalla henkilötason muutosta organisaatiotason tulosten saavuttamiseksi.

henkilökohtaisen muutoksen malli.
Strategian viestintä
Strategia ja sen mukanaan tuoma muutos tarvitsevat tuekseen viestintää. Miltä uusi suuntamme näyttää, mitkä ovat kilpailuetumme markkinoilla ja mitä muutosta tämä vaatii meiltä kaikilta?
Strategian tulee loistaa läpi kaikesta viestinnästä.
- Toimitusjohtajan tiedottaminen
- Esihenkilön one2one-sparraukset
- Kulttuurinen viestintä
- Asiakas- ja sidosryhmäviestintä
- Esitykset ja materiaalit

Asiakkaitamme
Saammeko auttaa?
Meiltä saat parasta osaamista tärkeisiin valintoihin. Onnistu kanssamme!
Heli Saarelainen
Valmentaja, muutosjohtamisen asiantuntija