Asiakastutkimus Tunne asiakkaasi
Kilpailuetua tiedosta
Asiakastutkimus auttaa tuntemaan asiakkaasi
Asiakaskokemus on asiakkaan subjektiivinen kokemus yrityksestä tai sen tuotteista ja palveluista. Se muodostuu kaikista tunteista, kohtaamisista ja mielikuvista, joita asiakkaalla on yrityksestä ja ohjaa voimakkaasti ostokäyttäytymistä.
Asiakastutkimukset auttavat organisaatioita ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen ja linkittämään sen yrityksen strategisiin tavoitteisiin. Tutkimuksen avulla tavoitat asiakaskokemuksen ytimen ja nostat sen työkalujemme avulla sekä johdon pöydälle että jokaisen esimiehen nähtäville.
Hyvä asiakaskokemus tukee asiakaspysyvyyttä
Uskomme, että hyvin johdettu asiakaskokemus elää jokaisen esimiehen ja työntekijän arjen tavoitteissa. Asiakaskokemuksen kehittäminen tukee asiakaspysyvyyttä, joka vaikuttaa suoraan organisaation tuloksellisuuteen.
Parempi asiakaspysyvyys vaikuttaa suoraan organisaation tuloksellisuuteen. Analysoimme tuloksia suhteessa muihin asiakkaalle tärkeisiin tunnuslukuihin, jolloin saat näkyvyyttä arjen johtamiseen ja kehittämiseen.
Strategiset asiakastutkimukset
- Antavat perusteellisemman kuvan yritykselle asiakkuuksien nykytilasta ja tavoitteista
- Tarjoavat syvällisempää ymmärrystä ja sisältävät usein haastatteluja ja työpajoja
Operatiiviset asiakastutkimukset
- Antavat arjen työkaluja asiakasrajapinnassa toimiville henkilöille selvittämällä mikä asiakastyössä, palvelussa ja ympäristössä toimii hyvin ja mikä vaatii kehittämistä.
Asiakastutkimuksen prosessi
Esimerkkejä asiakastutkimuksista
- Asiakastyytyväisyystutkimukset: B2B ja B2C
- Jatkuvat palautekyselyt
- Projektikyselyt
- Asiakassuhteen syventäminen
- Uusien palveluiden/tuotteiden kehittäminen
Asiakastutkimuksen menetelmiä
- Tutkimukset: online-tutkimukset/paperilomake, ad hoc ja jatkuvat
- Haastattelut: kokeneiden asiantuntijoiden tekemät syvähaastattelut tuomaan lisäymmärrystä numerodataan
- Työpajat asiakasymmärryksen luomiseen ja yhteisen näkemyksen saavuttamiseen
- Yhteisanalyysit: mm. asiakas- ja henkilöstötutkimus, sairaspoissaolot, myyntiluvut ja asiakastyytyväisyys jne.
Asiakastutkimus – huomioi nämä
Kokeile rohkeasti eri menetelmiä. Numerodata antaa laaja-alaista tietoa helposti, mutta joskus on tärkeää myös syventää asioita esim. haastatteluilla ja datojen yhdistämisellä.
Tutkimus ja kehitys kulkevat käsi kädessä. Pelkkä tieto ei vielä riitä, vaan tarvitset työn rinnalle kumppanin, joka osaa ratkaista ongelmat ja viedä uudet toimintamallit arkeen.
Tunnetason tekijät. Ihmiset eivät aina tiedä, miksi toimivat niin kuin toimivat. Siksi tunnetason tekijöiden mittaaminen on tärkeää.
Nopeat voitot ja pidemmän aikavälin strategia. Osa tutkimuksessa esiin nousevista asioista on usein nopeasti korjattavissa. Tämän lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota strategiaan ja tulevaisuuteen. Miten varmistetaan, että nykyinen tekeminen jatkuu onnistuneesti, mutta samalla huomioidaan tulevaisuuden muutokset? Nopeiden voittojen lisäksi jatkuva kehittäminen ja muutoksen seuraaminen on merkityksellistä ja tärkeää
Miksi asiakastutkimus Eezy Flown kanssa?
- Tutkimus, kehitys, tekijät ja työkalut kaikki saman katon alta. Osaamme kiteyttää tutkimuslöydökset ja valjastaa ne kehityksen keihäänkärjeksi. Valtava bisnesosaaminen, kaupallistaminen, strategiat ja johtamisen kehittäminen yhdestä osoitteesta.
- Suomen laajin organisaatiokokemuksen tietopankki. Valtava kansainvälinen taustanormisto huomioiden kulttuurit ja eri henkilöstöryhmät. Yli 30 vuoden kokemus on opettanut muovaamaan palvelumallejamme asiakaslähtöiseksi.
- Moderni tutkimusteknologia ja tekoälyn niin tutkimuksissamme, kuin tulosten purkamisessa.
- Vankka teoriatausta yhdistettynä arjen tekemisen tasolle. Vaikka olemme tutkijoita, puhumme ihmistä ja bisnestä.
Saammeko auttaa?
Meiltä saat parasta osaamista tärkeisiin valintoihin. Onnistu kanssamme!