Ponssen yrityskulttuurimatka asetti suuntaviivat tulevaisuutta varten
Eezy Flow ja Leidenschaft auttoivat Ponssea määrittelemään yrityskulttuurimatkalle suuntaviivat, jotka kunnioittavat perinteistä Ponsse-henkeä ja katsovat tulevaan.
Perinteikäs metsäkoneyritys Ponsse halusi selvittää nykykulttuurinsa vahvuudet ja kehityskohteet, ja ottaa selvitystyöhön mukaan henkilöstöä ympäri maailmaa. Kattavan kulttuuriselvityksen tavoitteena oli varmistaa suuren pörssiyrityksen kiinnostavuus työpaikkana niin nykyisille kuin tuleville työntekijöille.
Ponssen kulttuuriselvitystyön toteuttivat Eezy Flow ja Eezy-yhtiöihin kuuluva yrityskulttuuritoimisto Leidenschaft, jotka pääsivät projektissa kokoamaan parhaat osaajat saman projektin alle.
Kattavassa yrityskulttuuriprojektissa kuultiin yli 450 työntekijää
Ponsse on vuosien mittaan kasvanut yli 2000 työntekijän kansainväliseksi organisaatioksi, jolla on toimipisteitä usealla mantereella. Perinteikkään yrityksen kulttuuri ja yhteishenki ovat ankkuroituneet vahvasti yli 50-vuotiseen historiaan. Yrityksessä on vallinnut ainutlaatuinen Ponsse-henki, joka perustuu maanläheisyyteen, välittämiseen ja aitouteen.
Tämä henki haluttiin säilyttää samalla, kun katsottiin tulevaan ja vastattiin kysymykseen: miten Ponsse säilyy erinomaisena työpaikkana ja on yhtä houkutteleva työpaikka myös tuleville sukupolville?
Yrityskulttuuriprojektin tavoitteena oli selvittää Ponssen nykykulttuuri ja miten sen tulisi kehittyä ympäröivän maailman muuttuessa. Yritykselle oli jo kulttuuriprojektin lähtötelineissä selvää, että matkalla kuultaisiin työntekijöitä laajasti aina Vieremältä Brasiliaan.
Puoli vuotta kestänyt projekti käynnistyi kesäkuussa 2023 Ponssen johdon yksilöhaastatteluilla. Näiden jälkeen kuultiin globaalisti koko työyhteisöä haastatteluiden avulla ja havainnoitiin nykykulttuuria Ponssen toimipisteissä Suomessa.
Projektissa haastateltiin lopulta yli 450 Ponssen työntekijää.
“Haastatteluja tehtiin tietoisesti paljon, koska halusimme osallistaa henkilöstöämme ja korostaa kulttuurimatkan arvoa Ponsselle. Meille oli tärkeää osoittaa koko organisaatiolle, että kulttuuria kehitetään ja ihmisiä todella halutaan kuulla”, sanoo Ponssen henkilöstöjohtaja Tiina Kautonen.
Leidenschaftin yrityskulttuurimuotoilijat toteuttivat haastattelut Suomessa, ja Eezy Flown valmentajat kouluttivat Ponssen kansainvälisiä HR-partnereita vetämään kulttuurikeskustelut paikallisesti työntekijöille heidän omilla äidinkielillään: joillain toimialueilla kun kielimuuri esti haastatteluiden tekemisen englanniksi.
Tietoa kerättiin myös digitaalisen Howspace-fasilitointialustan avulla. Siellä ponsselaiset pystyivät vastaamaan kysymyksiin omalla äidinkielellään ja alusta käänsi vastaukset englanniksi.
Nykykulttuurin vahvuudet ja kehityskohteet analysoitiin, ja Ponsselle rakennettiin yhdessä johdon kanssa tavoitekulttuurin kuvaus sekä konkreettiset toimenpide-ehdotukset.
Lopuksi kulttuuriselvityksen tulokset ja seuraavat askeleet esitettiin kiitosta keränneessä esihenkilöpäivässä Ponssen Suomen esihenkilöille.
Selvityksen tulokset antoivat johdolle tärkeää tietoa yrityskulttuurista
Mitä projektista sitten opittiin ja mitä hyötyä siitä oli?
- Ponssen johdolla on nyt kattava käsitys yrityskulttuurin lähtötilanteesta ja siitä, mitä kulttuurissa halutaan vaalia ja säilyttää.
- Lisäksi organisaatiossa on yhteinen näkemys siitä, mihin suuntaan Ponssen kulttuuria kehitetään.
- Käytännön tekemisen kannalta on tärkeää, että Ponssella on selkeitä askelmerkkejä kehitystoimenpiteistä, joiden avulla se varmistaa veto- ja pitovoimansa tulevaisuudessakin.
Eezy Flown ja Leidenschaftin yhdistetyn osaamisen ansiosta Ponsse pystyi skaalaamaan kulttuurimuotoilun globaaliin ympäristöön, vahvistamaan yrityskulttuuria ja kehittämään sitä tukevaa johtamista. Yritys halusi alusta asti valita kattavan lähestymistavan ja investoida aikaa koko työyhteisön osallistumiseen.
“Yhteistyötä oli hyvä tehdä. Osaaminen oli kovalla tasolla ja prosessit viritetty meidän näkökulmastamme juuri sopiviksi. Meille oli tärkeää löytää maanläheinen kumppani, jonka kanssa kemiat kohtaavat – ja sellainen löytyi”, toimitusjohtaja Juho Nummela sanoo. Ja kun kemiat kohtasivat, kumppaneidenkin oli helppo sisäistää, mistä Ponsse-hengessä on kyse.
“Kulttuuriselvitys tuotti meille arvokasta tietoa siitä, mitä haluamme vaalia ja mitä kehittää yhdessä henkilöstön kanssa”, lisää henkilöstöjohtaja Tiina Kautonen.
Ponssen kulttuurimatka jatkuu nyt päivitettyjen arvojen juurruttamisella. Ne tulevat jatkossakin kunnioittamaan Ponssen historiaa, henkilöstöä ja osaamista, mutta innostavat myös uusia ponsselaisia liittymään osaksi tarinaa.
Tutustu palveluihin
Yrityskulttuuritoimisto Leidenschaftin palvelut
Ota yhteyttä
Kiinnostaako vastaava toteutus? Voit ottaa yhteyttä suoraan asiantuntijoihimme, tai täyttää yhteydenottolomakkeen.
Emmi Kantonen
Johtaja, asiakkaat & palvelut, Leidenschaft
Piia Pärssinen
Yritysmuotoilija, asiakaskokemus & lean