R-Kioski tekee “tulevaisuuden Ärrää” uuden strategian tuella
R-kioski uudisti strategiansa säilyäkseen relevanttina muuttuvassa markkinassa ja vastatakseen entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Toimitusjohtaja Teemu Rissasen mukaan strategiatyön lopputulos löytää paikkansa saumattomasti evoluution ja revoluution välimaastosta.
Ryhmä työntekijöitä on kokoontunut ison paperiarkin ääreen. Keskustelu käy vilkkaasti. Pelilautaa muistuttavalta arkilta tunnistaa tutut sinisen ja keltaisen sävyt ja piirroshahmot. Kyseessä on R-kioskin strategiatyön olennainen työkalu, keskustelukartta. Sen avulla mietitään, mitkä asiat tekevät Ärrästä Ärrän tulevaisuudessa.
Vuosina 2022–2023 R-kioski uudisti strategiansa yhdessä Eezy Flow:n kanssa. Koronapandemia alkoi jäädä menneisyyteen, mutta kaupan alan markkina ja kioskien toimintaympäristö olivat muuttuneet radikaalisti. Pandemia sulki ihmiset pitkäksi aikaa koteihinsa ja valtaosa siirtyi etätöihin. Monille R-kioskit – tai Ärrät – olivat olleet nimenomaan käteviä pysähdyspisteitä työ- tai koulumatkan varrella.
“Liiketoiminnassamme oli tapahtunut muutoksia jo ennen pandemiaa. Koronan jälkeen näköpiirissä oli kuitenkin varsin merkittäviä muutoksia markinassa”, R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen sanoo. Moni kioskeissa myytävä tuote ja palvelu on siirtynyt verkkoon, ihmisten kulutustottumukset muuttuvat. R-kioskilla oli edessään valtava työ.
Uusi strategia, uudet painopisteet
Oli siis aika päivittää R-kioskin strategiaa vastaamaan muuttunutta markkinaa ja asiakkaiden tarpeita. Kioskiketju oli vakiintunut osaksi katukuvaa ja brändi on etenkin suomalaisille tuttu. Rissasen mukaan organisaation olemassa oleva strategia oli hyvä, mutta siihen kaivattiin lisää asiakaslähtöisyyttä ja terävöittämistä.
“Tiedämme kirkkaasti, mitä kohti ja ketä varten työskentelemme. Se on aina asiakas.”
Mitä asiakas sitten haluaa? Syödä, juoda ja valita vapaasti. Uusi strategia laajentaa monipuolisesta kioskitarjonnasta yhä vahvemmin take away -ruokaan. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa ketju tunnetaan erityisesti aamiaisista.
Rissasen mukaan työstä syntynyt strategia ulottuu pidemmälle tulevaisuuteen, kuin yrityksen aikaisemmat strategiat. Strategia kattaa eri aikajänteiden toimenpiteitä, mikä helpottaa kokonaiskuvan hahmottamista: missä vaiheessa strategian jalkautusta priorisoidaan mitäkin toimia. Yhteistyö Eezy Flow:n kanssa johti lopputulokseen, joka on jotakin “evoluution ja revoluution väliltä”: organisaatio kehittyy kunnianhimoiseen suuntaan unohtamatta juuriaan.
Tiimi, joka ymmärtää yrittäjän mielenmaisemaa
Jos asiakas on R-kioskin strategian päähenkilö, mikä on strategian tarina? “Teemme asioita paremman ajan puolesta”, Rissanen vastaa.
Yrityksen tarinan vieminen käytäntöön oli Rissasen mukaan Eezy Flow:n vahvinta antia. R-kioski valitsi yrityksen kumppanikseen strategiamatkalle, koska Eezy Flow:n asiantuntijat ymmärtävät myymäläympäristön toimintalogiikkaa ja franchise-yrittäjien mielenmaisemaa poikkeuksellisen hyvin. Se on tämänkaltaisessa työssä olennaista: R-kioski kun on yrittäjävetoinen ketju, jolla on 350 myymälää Suomessa. Se on myös osa Pohjoismaiden ja Baltian alueella toimivaa Reitan Convenience -yhtiötä.
“Halusimme kumppanin, joka ei vain fasilitoi strategiatyötä, vaan aidosti jalkauttaa R-kioskin tarinaa laajalle porukalle. Eezy vauhditti merkittävästi muutosmatkaamme”, Rissanen sanoo.
Käytännössä muutosmatka koostui strategy lab -prosessista, keskustelukartasta ja kahdesta keynote-puheenvuorosta. Strategia kiteytettiin visuaaliseen muotoon, jota yritys voi käyttää viestinnän ja sitouttamisen välineenä. Keskustelukartta puolestaan on konkreettinen työkalu, jonka avulla voidaan keskustella tärkeiksi koetuista aiheista yli 2000 hengen eli Ärränpään voimin, myyjistä tukiorganisaatioon.
Keynote-puheenvuoro hurmasi niin johdon kuin työntekijät
Keväällä 2023 R-kioskin johtoryhmä lanseerasi uuden strategian Ärräpäivät-kauppiastapahtumassa. Valtavaan saliin oli kokoontunut 500 kauppiasta, tarjolla oli kuohuvaa ja esiintymislava täyttyi vierailevista esiintyjistä. Yksi heistä oli Eezy Flow:n strategiajohtaja Kalle Ruuskanen, joka piti suurtapahtuman yleisölle keynote-puheenvuoron.
“Puheenvuoron vaikuttavuus oli varsin merkittävä. On ainutlaatuinen kyky kertoa organisaation strategiasta ja tarinasta tavalla, joka hurmaa jokaisen työntekijän ja samaan aikaan haastaa johtoa,” Rissanen sanoo. Palautteen mukaan keynote oli Ärräpäivien 10-vuotisen historian parhaita.
Samaan hengenvetoon toimitusjohtaja korostaa Eezy Flow:n tiimin monipuolisuutta. Strategiatyöhön osallistui R-kioskin päästä laajennettu johtoryhmä ja Eezy Flow:n puolelta muutoksen, kasvun, asiakaskokemuksen ja yrityskulttuurin osaajia.
“Eezyn väki todella ymmärtää myymälöiden arkea eikä huoju konsultin yläpilvessä. Saimme juuri sitä, mitä lähdimme hakemaan.”