
Rebl Group kiihdyttää kasvuaan kehittämällä johtamista ja kulttuuria
Markkinoinnin kokonaisratkaisuja tarjoava Rebl Group on laajentunut viime vuosina yritysostojen myötä ja rakentaa pohjaa tulevaisuuden kasvulle selkeyttämällä identiteettiään. Eezy Flown ja sen tytäryhtiö Leidenschaftin tuella yhtiö tavoittelee entistä asiakaslähtöisempää ja vastuullisempaa kasvua uudella strategiakaudella.
Rebl Groupissa eletään juurruttamisen aikaa. Yhtiö lanseerasi vuonna 2024 uuden kolmivuotisen strategian, jonka päätavoitteita (tai unelmia, kuten strategiaan on kirjattu) ovat esimerkiksi:
- kestävä kasvu
- tasapainoinen työelämä ja
- arvoa luovat asiakaskumppanuudet.
Yhtenä strategian mahdollistajana Rebl Group on toteuttanut yhdessä Eezy Flown ja kulttuurimuotoiluun erikoistuneen Leidenschaftin kanssa Kasvun kiihdyttämö -kokonaisuuden. Siinä keskitytään yhtenäisen yrityskulttuurin ja johtamisen vahvistamiseen sekä esihenkilöiden kyvykkyyksien valmentamiseen.
Toimitusjohtaja Arttu Sallinen painottaa, että yhtiö menestyy yhdessä asiakkaidensa kanssa ja haluaa tarjota heille yhtenäisen asiakaskokemuksen. Se näkyy myös sisäisessä kehittämisessä.
“Olemme luoneet vahvan perustan tulevaisuuden menestykselle nykyisten osaajiemme ja yrityskauppojen myötä mukaan tulleiden asiantuntijoiden voimin. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että johdamme jatkossa laadukkaasti ja yhteistä kulttuuriamme vahvistaen”, hän sanoo.
Rebl Group tunnettiin aiemmin PunaMusta Mediana, perinteikkäänä media- ja painokonsernina. Yhtiö on tehnyt vuodesta 2018 lähtien liki 20 yritys- tai liiketoimintakauppaa eri toimialoilta ja ympäri Suomen. Se on myös myynyt liiketoimintojaan.
Nyt Rebl Group kokoaa yhteen kaikki entisen PunaMusta Median alabrändit ja yhdistää strategisen ymmärryksen ja markkinoinnin arvoketjun hallinnan. Näin yhtiö tarjoaa asiakkailleen monipuolisia fyysisiä ja digitaalisia ratkaisuja.

Yrityskulttuurin johtaminen tärkeänä osana menestyvän yhtiön arkea
Kasvun kiihdyttämö kestää koko Rebl Groupin strategiakauden ajan (2024–2026). Leidenschaftin ja Eezy Flown kanssa on
- kartoitettu organisaation kulttuurin nykytila
- järjestetty johtoryhmän tavoitekulttuurityöpaja
- laadittu Rebl Groupin johtamisen malli tavoitekulttuurin toteutumisen tueksi ja
- käynnistetty siihen pohjautuva Hyvän johtamisen vallankumous -valmennuskokonaisuus konsernin kaikille esihenkilöille.
“Yrityskulttuurin ja työntekijäkokemuksen kehittäminen on yksi tämän strategiakauden olennaisimpia tavoitteita konsernissamme. Ne ovat tärkeitä osia menestyvän organisaation arkea. Hyvä työntekijäkokemus vahvistaa sitoutumista, parantaa tuottavuutta ja vähentää vaihtuvuutta – ja heijastuu suoraan asiakaskokemukseen”
– Maria Mustajärvi, henkilöstöjohtaja, Rebl Group
Panostamalla yrityskulttuurin johtamiseen organisaatiossa vauhditetaan kestävää kasvua, tasapainoista työelämää ja asiakkaiden kokemusta arvon saannista.
Hänen mukaansa yhteistyön tärkeimpiä oivalluksia on ollut ymmärtää, mistä kaikesta yrityskulttuuri koostuu ja miten sitä voidaan niin muotoilla kuin johtaa haluttuun suuntaan. Johtamisosaamisen vahvistamisen lisäksi organisaatiossa keskitytään nyt tavoitekulttuurin juurruttamiseen muokkaamalla neljää henkilöstöjohtamisen rakennetta:
- Rekrytointi: ensikosketus yhtiöön, luo mielikuvan sen kulttuurista ja jättää jäljen hakijaan.
- Perehdyttäminen: jatkaa uuden työntekijän kulttuurikokemuksen rakentumista ja avaa tälle myös oven kulttuurin uudistamiseen.
- Palkitseminen: joko estää tai edistää kasvua.
- Kuunteleminen: tärkeimpiä keinoja osallistaa työntekijöitä ja vahvistaa, että heidän näkemyksensä, toiveensa ja huolensa todella otetaan huomioon.
“Vuosien saatossa yhtiössä on käyty läpi valtava transformaatio, ja ajan kerrostumat näkyvät edelleen. Halusimme tulla entistä tietoisemmiksi kulttuuristamme ja suunnasta, johon haluamme mennä. Voit johtaa vain sellaista, minkä ymmärrät”, Mustajärvi sanoo.

Yhtenäisenä yhtiönä kohti tulevaisuutta ja kestävää kasvua
Strategian mukaisen tavoitekulttuurin toteutumisessa ja sitä tukevassa johtamisessa keskitytään nyt käytäntöön ja päivittäiseen työhön. Eezy Flown tuella laadittu REBLS-johtamismalli korostaa viittä yhtiölle tärkeää johtamisen tukipilaria:
- Rohkaise rakentamaan yhteistyön siltoja
- Edistä avoimuuden ja luottamuksen ilmapiiriä
- Bongaa potentiaali ja edistä erinomaisuutta
- Luo tilaa monimuotoiselle ja -ääniselle keskustelulle
- Sytytä intohimo yhdessä menestymiseen.
“Esimerkiksi erinomaisuuden edistäminen näkyy meillä jo nyt käytännössä muun muassa siinä, että olemme uudistaneet tehtäväjakoja ja tunnistaneet konsernin sisältä lahjakkaita tekijöitä, joille olemme tarjonneet mahdollisuuksia kehittyä ja edetä urallaan”, Mustajärvi konkretisoi johtamismallia. Yhteistyöhön rohkaiseminen puolestaan on saanut kollegoita toimipisteiden välillä ja sisällä tutustumaan toisiinsa paremmin.
“Johtamisen malli luo selkeät raamit toiminnallemme, mutta jättää samalla tilaa luovuudelle ja uusien asioiden kokeilemiselle. Jotta voimme johtaa asiakkaiden muutosta, meidän on itse oltava valmiita muuttumaan”, toimitusjohtaja Arttu Sallinen sanoo.
Yhteinen suunta ja aiempaa selkeämmät johtamisen kulmakivet auttavat yhtenäisen kulttuurin vahvistumista, kun Rebl Group suuntaa kohti tulevaa. Tätä työtä tukevat myös kuukausittaiset strategisen ohjausryhmän tapaamiset, joissa Rebl Groupin johto ja Eezy Flown asiantuntijat suunnittelevat tulevia askeleita.
“Jos johto ei toimi itse esimerkkinä ja elä niin kuin opettaa, organisaatiokulttuurilla ei ole pohjaa. Johdon tehtävä on saada ihmiset mahdollisimman laajasti mukaan työpaikan kehittämiseen. Yhtenäisyys on kaiken A ja O”, Mustajärvi sanoo.
Tutustu palveluihin
Lisätietoja
Emmi Kantonen
Johtaja, asiakkaat & palvelut, Leidenschaft
Jonna Grönbärj
Yrityskulttuurimuotoilija (Leidenschaft)
Riikka Korpinen
Valmentaja, johtaminen & vuorovaikutus