Webinaaritallenne: Esihenkilötyö ja puuttuminen
Puuttuminen eli korjaavan palautteen antaminen on keskeinen johtamisen taito. Se on usein kaukana helposta, mutta se on välttämätöntä.
Johtaminen on erilaisuuden kohtaamista
Johtaminen on erilaisuuden kohtaamista. Ihmiset ovat erilaisia ja johtajan tulee miettiä, miten puuttua erilaisten henkilöiden käyttäytymiseen.
Esimerkiksi Insights Discovery -viitekehys luokittelee ihmiset käyttäytymisen mukaan neljään pääryhmään. Johtajan on hyvä olla tietoinen, miten kukin ryhmä käyttäytyy ja reagoi. Näin hän osaa toimia mahdollisimman rakentavasti vuorovaikutustilanteessa.
Myös kaikki esihenkilöt ja johtajat kuuluvat johonkin pääkäyttäytymistyyliin. Johdamme aina omalla persoonallamme. Omat tavat reagoida ja toimia näkyvät siten myös puuttumistilanteissa.
Siksi jokaisen esihenkilön ja johtajan on syytä pysähtyä aika ajoin reflektoimaan omaa vuorovaikutusta: Tunnistanko, miten reagoin asioihin? Onko minulla jokin tyypillinen selkäydinreaktio, jota olisi syytä muuttaa? Millainen itsetunto ja millainen temperamentti minulla on?
Esihenkilön vastuulla on puuttua epäkohtiin
Esihenkilöllä on monta roolia:
- Manager, joka suunnittelee, organisoi ja koordinoi.
- Leader, joka näyttää suuntaa, tekee päätöksiä ja viestii.
- Valmentaja, joka kulkee rinnalla, haastaa, sparraa ja innostaa.
Puuttuminen on isossa osassa etenkin leaderin roolissa, jossa luodaan yhteisiä pelisääntöjä ja johdetaan erilaisuutta. Vaikka puuttuminen ei ole helppoa, kuuluu se työnkuvaan, rooliin. Jos epäkohtiin ei puututa eikä korjaavaa palautetta anneta, ei mikään muutu ainakaan parempaan suuntaa.
Miksi sitten emme puutu ajoissa asioihin? Koska meiltä puuttuu rohkeus ottaa puheeksi. Huolehdimme siitä,
- miten toinen reagoi?
- puutummeko liian vähäpätöiseen asiaan?
- teenkö yhteisestä tekemisestä hankalaa?
Tämä on inhimillistä ja ymmärrettävää. Kannattaa kuitenkin muistaa, että puuttuminen on huolenpitoa – ei virheiden ja syyllisten etsimistä. Puuttumalla epäkohtiin ja korjaamalla niitä pidetään huolta kaikkien hyvinvoinnista ja varmistetaan, että kaikkien on helpompi toimia jatkossa.
Itseään voi tsempata puuttumaan myös muistuttamalla, että johtajalla ja esihenkilöllä on vastuu tehdä tämä. On vastuullista puuttua epäkohtiin.
Toinen puuttumista helpottava tekijä on vahva luottamus. Luottamus on tiimin kivijalka, ja sen avulla kestetään myös konfliktit ja selvitään silloinkin, kun ollaan eri mieltä asioista ja haastetaan toisia.
Kokeile tätä ensi kerralla!
Puuttuminen ei ole ydinfysiikkaa eikä sen tarvitse olla monimutkaista. Kyse on kuitenkin ihmisten välisestä arkisesta vuorovaikutuksesta.
Puuttuminen ei voi olla esihenkilön monologi tai ripityshetki, vaan tilanteessa tulee saada aikaan dialogia.
Kokeile seuraavaa lähestymistapaa:
- Kuvaile tilanne, mihin olet puuttumassa. Tämän jälkeen palautteensaaja kertoo, mitä hän kuuli. → Luodaan yhdessä tilannekuva ja perustellaan, miksi puhutaan asiasta.
- Palautteensaaja kertoo, mitä itse ajattelee, että pitäisi tehdä. Esihenkilö vahvistaa vielä, mitä kuuli ja mitä mieltä on tästä. Tarvittaessa tässä vaaditaan jämäkkyyttä, jotta palautteensaajat ehdotus on riittävän konkreettinen. → Luodaan yhdessä konkreettiset tavoitteet, miten tilanne muutetaan.
- Esihenkilö kysyy, miten voi auttaa palautteensaajaa onnistumaan. Palautteensaaja kertoo, miten hän jatkossa toimii. Sovitaan yhdessä, miten ja milloin tehdään seurantaa. → Sovitaan käytännön askelmerkit yhdessä.
Tässä mallissa on dialogia, inhimillisyyttä ja puuttumista, mutta myös konkretiaa. Muistathan varata tarpeeksi aikaa keskustelulle.
3 vinkkiä, joiden avulla puuttuminen on helpompaa
- Puutu pieniin epäkohtiin
Älä anna pienten asioiden kasvaa isoiksi. Tämä onnistuu, kun ei sivuuteta pieniä epäkohtia arjessa, vaan puututaan niihin saman tien. Näin niistä ei ehdi kasvaa isoja möhkäleitä, joita on vaikeampaa ratkoa.
- Satsaa luottamukseen
Rakentakaa voimakas luottamuksen kivijalka ja tätä kautta kykyä kohdata konflikteja. Kun luottamus on jon olemassa, niin puuttuminen on helpompaa.
- Kanna vastuusi
Muista, että esihenkilön ja johtajan kuuluu puuttua epäkohtiin. Se on välittämistä ja huolenpitoa, ei “turhaa nillitystä”.
Mietityttääkö puuttumisen ja korjaavan palautteen antamisen vaikeus? Katso FlowTalk-webinaari, jossa annetaan käytännön vinkkejä siihen, miten puutut epäkohtiin.