Webinaaritallenne: Lean ja tehokas tekeminen

Vapautetaan aikaa parempaan tekemiseen

Lean-ajattelu vähentää hukkaa ja auttaa tehostamaan toimintaa. Leanin lopputulemana on enemmän vähemmällä vaivalla – ja usein myös parempi asiakas- ja työntekijäkokemus. 

Mitä lean on?

Lean voi olla montaa asiaa ja se voi näkyä eri tasoilla puhujasta ja organisaatiosta riippuen. 

Lean voi olla näitä kaikkia: 

  • Ajattelutapa, filosofia ja koko organisaation arvopohja
  • Laatujärjestelmä
  • Johtamisjärjestelmä
  • Menetelmiä ja toimintatapoja, joilla ratkotaan ongelmia ja poistetaan hukkaa. 
  • Kokoelma työkaluja, joita voidaan ottaa käyttöön tarpeen mukaan.

Aina organisaatioissa ei edes puhuta leanistä, vaan jatkuvasta kehittämisestä. Kyse on kuitenkin usein ihan samasta asiasta. 

Mitä hyötyä leanistä on?

Leanin perusajatus on tehdä vähemmällä enemmän. Se auttaa kehittämään toimintaa, jotta olemassa olevilla resursseilla voidaan tehdä asioita tehokkaammin ja paremmin. 

Leanin etuja ovat muun muassa nämä:

  • Lean tuottaa enemmän arvoa asiakkaalle.
  • Lean tehostaa toimintaprosesseja.
  • Lean auttaa haastamaan perinteistä ajattelutapaa.
  • Lean antaa organisaatiolle yhteisen kielen ja toimintatavat.
  • Lean parantaa työntekijäkokemusta.

Kun tehdään asioita tehokkaammin ja prosesseista karsitaan turhat (ja turhautumista aiheuttavat) tehtävät, vapautuu aikaa luovempaan ja mielekkäämpään työn tekemiseen. 

Miten lean toimii asiantuntijatyössä?

Usein ajatellaan, että leaniä on helppo toteuttaa tuotantotyössä, mutta asiantuntijatyössä se on paljon vaikeampaa, ellei mahdotonta. 

Asiantuntijatyössäkin on kuitenkin mahdollista visualisoida asioita ja laatia tehtävälistoja, jotka auttavat työntekijöitä priorisoimaan tehtäviään ja määrittelemään, miten kauan minkäkin tehtävän tekemiseen voi kuluttaa aikaa. 

Kun lähdetään leanaamaan asiantuntijatyötä, on hyvä käydä läpi ainakin näitä kysymyksiä: 

  • Minne työntekijä toimittaa työnsä, kun hän on tehnyt sen?
  • Mistä työntekijät tietävät, mitä he tekevät seuraavaksi?
  • Mistä työntekijät saavat työtehtävät?
  • Miten on määritelty, kuinka kauan kunkin työtehtävän tekemiseen saa kulua aikaa?
  • Kenen työhön kunkin työ vaikuttaa?
  • Kenelle työ tuottaa arvoa?
  • Ymmärretäänkö sisäisen asiakkaan rooli?

Kuusi askelta tehokkaampaan tekemiseen

Leanatessa valitaan aina sellainen kehityskohde, jota voidaan mitata. Vain näin voidaan todentaa jälkikäteen leanin hyödyt.

Lähde liikkeelle seuraamalla näitä askelmerkkejä:

  1. Tunnista turhaumat ja hukka.
  2. Osallista oikeat ihmiset. 
  3. Varmistu juurisyistä.
  4. Pilko pieniksi ja priorisoi.
  5. Mittaa ja totea hyödyt.
  6. Vakioi ja juurruta.

Kiinnostuitko? Katso FlowTalk-webinaari, jossa avataan lisää, miten leanin kanssa voi lähteä liikkeelle. Webinaarissa käydään läpi myös yleisimpiä tehottomuuden ja hukan lajeja sekä kaksi case-esimerkkiä oikeasta elämästä. 

Webinaarin vetää Piia Pärssinen, joka toimii Eezy Flow’lla kehittäjäkonsulttina, valmentajana ja esihenkilötyön kehittäjänä. Syväsukellus Lean-oppeihin alkoi jo vuonna 2010. Webinaari on osa kevään 2024 FlowTalk-webinaarisarjaa. 

Tutustu palveluihimme

Artikkelit Videokirjasto Webinaarit & tilaisuudet