Puuilo tekee itsestään kaupan alan kärkinimeä henkilöstökokemusta kehittämällä

Tavarataloketju on luottanut PeoplePower-tutkimukseen henkilöstökokemuksen kehittämisen tukena jo usean vuoden ajan. Puuilossa on kehitetty muun muassa esihenkilötyötä niin ansiokkaasti, että yritys nousi vastikään ensi kertaa Suomen innostavimpien työpaikkojen listalle. 

Myymäläketju Puuilon henkilöstöjohtaja Sirkkaliisa Kulmalalla on päivittäin kädet täynnä töitä vajaan 800:n työntekijän organisaatiossa. Osa tätä työtä on käydä säännöllisin väliajoin keskustelemassa työntekijöiden kanssa heidän esiin nostamistaan aiheista. Kulmala on viettänyt kokonaisia työpäiviä ketjun toimipisteissä kuunnellen työntekijöiden ajatuksia työstään. 

Syötteitä näihin keskusteluihin Kulmala saa PeoplePower-henkilöstökyselyn vastauksista. PeoplePower on Eezy Flown tarjoama työkalu, jonka avulla organisaatiot voivat kartoittaa kattavasti henkilöstökokemuksen nykytilan ja siinä tapahtuneet muutokset. Tutkimus tarjoaa tietoa siitä, mihin asioihin keskittymällä strategia ja kulttuuri saadaan toteutumaan tavoitteiden mukaisesti. 

“PeoplePower-prosessi on yksinkertainen ja selkeä toimintamalli, jossa Eezy Flow ja me tiedämme, mitä kuuluu tehdä ja missä aikataulussa”, Kulmala kertoo.

Vaakakupissa painaa tiedepohjaisuus ja vertailtavuus

Kulmala aloitti työnsä Puuilossa vuonna 2020. Siihen mennessä organisaatiossa oli tehty omia henkilöstötutkimuksia ja -kyselyitä. Ne olivat kantaneet riittävän hyvin, kunnes Puuilo alkoi kasvaa voimakkaasti.

“Totesimme, etteivät omat voimat, asiantuntemus ja osaaminen enää riitä, kun yrityksessä on jo useita satoja ihmisiä”, Kulmala sanoo. 

Siksi organisaatio kilpailutti itselleen kumppanin, ja kilpailutuksen voitti Eezy Flow. Kulmalan mukaan vaakakupissa painoi erityisesti kaksi asiaa: PeoplePower-kyselyn tieteellinen tausta ja kyselyn mahdollistama vertailuaineisto muihin suomalaisiin kaupan alan toimijoihin. Kulmalalle tutkimuksen riittävä validiteetti ja reliabiliteetti merkitsevät paljon. 

Kattava ulkoinen vertailuaineisto sekä kaupan alan toimialakohtainen tulosten vertailtavuus puolestaan on Puuilolle tärkeä, sillä se haluaa olla merkittävästi keskimääräistä parempi ja tärkeimmillä alueilla muihin verrattuna ylivoimainen. Vuonna 2023 Puuilo pääsi riittävän korkean PeoplePower-indeksin ansiosta Suomen innostavimpien työpaikkojen listalle. 

Peruskysymyksiä ja räätälöityjä painopisteitä

Eezy Flown asiantuntijat auttavat organisaatiota valitsemaan sopivan kysymyspatteriston tutkimukseen. Puuilo valitsi peruspatteriston lisäksi laajemman kysymyskokonaisuuden voidakseen keskittyä itselleen erityisen tärkeisiin teemoihin, eli esimerkiksi esihenkilötyöhön ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Lisäksi painopisteeksi valittiin epäasiallinen kohtelu – ja juuri siihen liittyviä palautteita Kulmala on käynyt läpi vieraillessaan eri toimipisteissä ympäri maan. 

Kulmalan mukaan Puuilossa tehdään ‘ihan valtavasti duunia’ esihenkilötyön kehittämiseksi. 

“Haluamme, että meillä on Suomen kaupan alan parhaat esihenkilöt. Siksi meillä on tarkat vaatimukset, minkälaiseen esihenkilötyöhön ihmisten täytyy kyetä. Tutkimuksessa kartoitamme tätä esimerkiksi kysymällä työntekijöiltä, pystyvätkö he luottamaan esihenkilöönsä ja voivatko he olla pomojen kanssa eri mieltä”, hän summaa. 

Puuilo haluaa niin ikään olla Suomen kärjessä henkilöstön osaamisen kehittäjänä. Yrityksen toimipisteissä on useampia perehdyttäjiä, jotka ajavat uutta henkilöstöä sisään ja kouluttavat tarpeen tullen myös vanhaa kaartia. Puuilo tarjoaa myös tutkintopohjaisia valmennuksia ja oppisopimuksella suoritettavia tutkintoja. 

Esihenkilöiden tulosten purkutilaisuudet ovat tutkimusprosessin parasta antia

Joitain vuosia sitten Puuilon johto sai PeoplePower-kyselyssä työntekijöiltään palautetta, että yrityksen arvot ja tavoitteet olivat heille hieman hämärän peitossa. Kulmala kollegoineen ryhtyi tekemään työtä käskettyä: keskustelemaan arvoista, kirkastamaan niitä ja kirjaamaan ne selkeästi ylös. 

Toinen yleinen palaute puolestaan liittyi myytyjen tuotteiden laatuun ja sen kehittämiseen. Palautteen pohjalta organisaatioon palkattiin uusi työntekijä, joka keskittyy laadunvalvontaan. 

“Kyllä me johtoryhmässä todella möyhitään vastauksia ja mietitään, mihin meidän tulisi erityisesti keskittyä. Jos joku asia ei näytä olevan tarpeeksi hyvällä tasolla, mietimme juurisyitä ja sitä, mitä vastaukset heijastelevat.”

Kulmalan puheesta kuulee, että kyselyn tekeminen ja sen tulosten hyödyntäminen on hänelle sydämen asia. Erityisesti esihenkilötilaisuudet ovat ylpeyden aihe: niissä esihenkilöt pääsevät kuulemaan kyselyn tuloksia ja keskustelemaan niistä, ja Eezy Flow:n asiantuntija puolestaan tulkitsee ulkopuolisena asiantuntijana organisaation henkilöstökokemuksen tilaa strategiaa ja tavoitekulttuuria vasten. 

“Tilaisuudet ovat meille arvokkaita, koska pysähdymme niissä asioiden äärelle eri intensiteetillä kuin jos niitä ei olisi. Selkeät johtopäätökset ja napakat toimenpidesuositukset johdolle ovat yhteisten tilaisuuksien parasta antia. Henkilöstötutkimus elää arjessamme myös purkutilaisuuden jälkeen”, Kulmala sanoo. 

Lue lisää:

PeoplePower-henkilöstötutkimus

Ratkaisun toteuttajat

Maarit Ahvenainen

Senior tutkimuskonsultti

040 741 6355
maarit.ahvenainen@eezy.fi

Ota yhteyttä

Jarmo Ruohonen

Asiakkuusjohtaja

040 057 3194
jarmo.ruohonen@eezy.fi
Ota yhteyttä