F-Securen kulttuurimatka kirkasti yrityksen arvot, tavoitekulttuurin ja niiden johtamisen

Tietoturvayritys F-Secure halusi muotoilla kulttuurin, joka tukee yrityksen strategiaa, liiketoimintatavoitteita ja vahvuuksia. Eezy Flown ja Leidenschaftin kanssa toteutettu Culture Journey -projekti vahvisti johdon omistajuutta kulttuuriin ja sen johtamiseen.

F-Securen ja Eezy Flown projekti käynnistyi vuonna 2023 tilanteessa, jossa oltiin monin tavoin uuden äärellä. F-Secure oli vastikään jakautunut kahteen erilliseen yhtiöön ja ostanut uuden yhtiön osaksi toimintaansa. Oli siis paljon yhteensovitettavaa, ymmärrettävää ja selvitettävää. 

Tästä alkoi Culture Journey -projekti, jonka aikana F-Secure kartoitti yrityskulttuurin nykytilan, kirkasti arvonsa ja määritti tavoitekulttuurin Eezy Flown sekä Eezy-yhtiöihin kuuluvan yrityskulttuuritoimisto Leidenschaftin tuella. Kulttuurinmäärityksen avulla haluttiin varmistaa, että toisiinsa sulautuneiden yritysten toiminta tukee yhteistä strategiaa ja vahvistaa yhteistä identiteettiä. 

“Halusimme ymmärtää, minkälaisten arvojen ja toimintatapojen avulla voimme saavuttaa visiomme ja liiketoimintatavoitteemme yhdessä”, summaa F-Securen Head of Employee Experience Heidi Forsström-Tuominen. Hän oli vastuussa yrityksen ydintiimistä kulttuurimatkalla ja kiinteästi mukana yhteistyön eri vaiheissa. 

Monipuolinen tieto loi pohjan tuleville päätöksille

Forsström-Tuomisen mukaan projekti sai erinomaisen startin kulttuurin nykytilan kartoituksesta. F-Securen tiimi halusi ymmärtää laajamittaisen datan avulla, minkälainen kulttuuri yrityksessä vallitsi: mikä on hyvää, mitä halutaan vaalia, mistä luopua. 

Projektissa hyödynnettiin sekä laadullista nykytilan kartoitusta että määrällistä Barrett-kulttuuritutkimusta

“Erilaiset datatyypit rikastivat toisiaan. Monipuolinen tieto vahvisti ja validoi myös tulkintoja, joita teimme fokusryhmähaastatteluista. Pystyimme erottamaan, mitkä aiheet ovat kehittämistyön kannalta erityisen tärkeitä”, Forsström-Tuominen sanoo. 

Kerätty tieto tarjosi vankan pohjan, jolta lähteä tekemään päätöksiä tulevasta. Seuraavina viikkoina ja kuukausina jalostettiin ideoita, järjestettiin johtoryhmän työpajoja, huomioitiin työntekijöiden näkemyksiä Innoduel-työkalun avulla ja käytiin monta tiukkaa keskustelua. Ennen kaikkea johtoryhmällä oli aikaa sulatella ajatuksia ja ideoita, ymmärtää oma roolinsa kulttuurin kehittämisessä ja sitoutua lopputulokseen. 

Pitkä projekti koottiin yksiin kansiin kulttuurikäsikirjaan

Kulttuurimatka kiteytettiin F-Securen kulttuurikäsikirjaan. Se kokoaa yhteen tavoitekulttuurin tarinan, arvot ja niihin liittyvät toimintatavat konkreettisine esimerkkeineen, johtamisen periaatteet ja j toimenpidesuunnitelman. Jälkimmäisen avulla varmistetaan, että tavoiteltua kulttuuria aletaan elää todeksi F-Securen arjessa selkeiden rakenteiden ja toimintatapojen kautta. 

Niin ikään osana suunnitelmaa lanseerattiin F-Securen uudet arvot. Kahdessa lanseeraustilaisuudessa kuului ja näkyi koko työyhteisö: esimerkiksi työntekijäpaneelissa ja kansainvälisten kollegoiden videotervehdyksissä nousi vahvasti esiin arvojen ja kulttuurin merkitys. Tavoitekulttuuria kun ei eletä todeksi ilman, että koko työyhteisö pitää sitä merkityksellisenä. 

“Halusimme alusta asti, että jokainen työntekijä tässä organisaatiossa pystyy kokemaan aktiivista omistajuutta ja toimijuutta työssään. Esimerkiksi rakentava ja vastavuoroinen palautekulttuuri auttaa meitä kohti toivottua tulevaisuutta”, Forsström-Tuominen sanoo. 

Projekti kirkasti yrityskulttuurin merkityksen

Heidi Forsström-Tuominen korostaa, että Eezy Flown ja Leidenschaftin ammattilaisten koottu osaaminen, ammattitaito ja monipuolinen sparrausapu toivat kulttuurimatkalle huomattavaa lisäarvoa. 

“Meillä on ollut F-Securella erilaisia käsityksiä kulttuurin roolista ja siitä, kuka siitä on vastuussa. Tämän projektin aikana meille vahvistui, että johto omistaa kulttuurin ja johtaa sitä. Samalla jokainen yksilö vaikuttaa siihen, miten elämme kulttuuriamme todeksi.”

Forsström-Tuominen uskoo, että tämän kehityksen taustalla vallitsee yksi keskeinen tekijä: ymmärrys siitä, ettei yhteisille arvoille perustuva yrityskulttuuri ole liiketoiminnasta irrallinen asia, vaan nimenomaan ajuri liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiselle ja yrityksen menestykselle. Tämä hyöty tuli selkeästi näkyviin projektin aikana.

“Voimme olla ylpeitä kaikesta, mikä yhteisen projektin aikana muuttui ja nytkähti eteenpäin. Se oli tosi hieno kehityskaari. Tästä meidän on ollut hyvä jatkaa.”

Tutustu palveluihin

Barrett-kulttuuritutkimus
Yrityskulttuuritoimisto Leidenschaftin palvelut

Ota yhteyttä

Kiinnostaako vastaava toteutus? Voit ottaa yhteyttä suoraan Kikiin tai Emmiin, tai täyttää yhteydenottolomakkeen.

Kiki Brandt-Tallqvist

Yritysmuotoilija, kulttuuri & strategia

040 576 9089
kiki.brandt@eezy.fi

Ota yhteyttä

Emmi Kantonen

Johtaja, asiakkaat & palvelut, Leidenschaft

050 370 8419
emmi.kantonen@eezy.fi

Ota yhteyttä