Kuva: Gigantti Oy / Petri Saarelainen
Gigantin johtamisen valmennusohjelma
Gigantti on Suomen suurin kodinelektroniikkaketju, jolla on 42 myymälän verkosto ja yli 80 000 tuotteen verkkokauppa. Laaja tuote- ja palveluvalikoima ulottuu aina Epoq-keittiöistä kehittyneisiin älykoti- ja toimistoratkaisuihin. Giganttilaiset haluavat vastata suomalaiskuluttajien kaikkiin elektroniikkatarpeisiin ja löytää juuri oikeat ratkaisut jokaiselle asiakkaalle.
Myynnin maailma ja sen toimintatavat ovat vuosien saatossa muuttaneet muotoaan. Myyjän työssä teknologistuva yhteiskunta ja yksilöllistyvät tarpeet tarkoittavat entistä suurempaa tarvetta ymmärtää asiakkaita ja heidän elinympäristöään. Nopeasti muuttuvassa maailmassa myös esihenkilötyöhön kohdistuvat odotukset ovat entisestään kasvaneet ja vaativat moninaista osaamista.
Gigantti lähti johtamisen valmennuskokonaisuuden avulla kasvattamaan ja kehittämään esihenkilöiden kyvykkyyksiä ja osaamista ja esihenkilöille haluttiin antaa konkreettisia työkaluja vaikuttavampaan johtamiseen. Laadukkaalla ja arvojen mukaisella johtamisella on merkittävä vaikutus työntekijäkokemukseen, joka puolestaan vaikuttaa positiivisesti liiketoiminnan tuloksellisuuteen. Valmennuksen myötä johtamiselle määriteltiin myös uusi, tehokas lähijohtamisen malli koko organisaatioon.
Tavoitteena johtamisesta pitkälle kantavaa kilpailuetua
Johtamisen valmennusohjelman keskeisin tavoite oli kasvattaa esihenkilöiden kyvykkyyttä johtaa yksilöllisesti, arvostavasti ja tuloksekkaasti. Koulutus toteutettiin Gigantti Oy:n tavaratalopäälliköiden ja pääkonttorin esihenkilöiden lisäksi myös Gigantin franchise-yrittäjille.
Monivaiheinen valmennusohjelma koostui erilaisista osioista, jotka keskittyivät erityisesti itsensä johtamiseen, valmentavaan suorituksen johtamiseen sekä arvostavaan muutosjohtamiseen. Työkaluina muutoksen polulla käytettiin Disc-käyttäytymisprofiileja, joiden avulla tutkittiin erilaisia käyttäytymistyylejä.
Selkeä kuva lähtötilanteesta luo pohjan onnistuneelle valmennukselle
Valmennusohjelma oli Gigantissa yhteinen onnistuminen ja palaute erittäin positiivista – osalle henkilöstöä valmennus oli ensimmäinen ulkopuolisen kumppanin avulla toteutettu laatuaan ja uudenlainen näkökulma otettiin innolla vastaan. Tulevaisuudessa giganttilainen esihenkilö osoittaa luottamusta, on aktiivisesti läsnä ja varmistaa keinot onnistua.
“Valmennuksia voidaan ostaa mistä vaan, mutta valmentajia ei – Markku Silventoisen olemus ja kyky loistivat tässä projektissa kirkkaana. Markun pitkä kokemus näkyy ja hänen aito kiinnostuksensa yritystämme kohtaan oli hienoa. Tällaista kokonaisuutta ei osu kohdalle usein”, kiittää Gigantin henkilöstöjohtaja Eveliina Ihalainen.
Työkaluja sekä työhön että henkilökohtaiseen elämään
Nykytilanne erikoiskaupan alalla on heikentyneen markkinan myötä haastava, mutta Ihalaisen mukaan valmennustyöstä on ollut jo nyt suuri apu haasteita ylittäessä. Valmennuksesta on jäänyt osallistujille käteen työkaluja sekä työarkeen että henkilökohtaiseen elämään.
Ratkaisun toteuttajat
Kiki Brandt-Tallqvist
Yritysmuotoilija, kulttuuri & strategia
Lisää onnistumisia
Puuilo tekee itsestään kaupan alan kärkinimeä henkilöstökokemusta kehittämällä
Puuilo on luottanut PeoplePower-tutkimukseen henkilöstökokemuksen kehittämisen tukena jo usean vuoden ajan. Lue, miten tutkimustieto johdetaan heillä toiminnaksi!
Lue koko artikkeliOiva isännöinnin uusi strategia ei olisi syntynyt ilman henkilöstön osallistumista
Isännöintiyritys tähtää tulevaisuudessa yhä vahvemmin laajempaan taloyhtiöjohtamiseen, joka viestii työstään avoimesti asukkaille. Eezy Flown kanssa toteutettu asukaslähtöinen strategia toi taloon uuden joukkoistavan työtavan, joka otettiin ilolla vastaan.
Lue koko artikkeli