Etätyöläisten henkilöstökokemuksessa on suurta hajontaa

Monessa asiantuntijaorgnisaatiossa on ratkottu viime vuosina toimivan etä- ja läsnätyön kaavaa. Aihe koskettaa isoa osaa työvoimasta ja siksi otimme sen yhdeksi teemaksi tutkiessamme suomalaisia työelämäilmiöitä

Käytännössä vertasimme täyttä etätyötä tekeviä henkilöitä muihin. Vastauksissa nousi nousi esille, että henkilöstökokemus poikkesi suuresti toisistaan eri organisaatioissa ja eri yksilöiden välillä.

Joidenkin etätyötä tekevien ryhmien kokemus työstään oli selvästi muita heikompi, kun taas joissakin organisaatiossa tämä ryhmä erottui positiivisesti. Toisaalla taas mainittavaa eroa ei esiintynyt.

Mitään yksiselitteistä korrelaatiota etänä työskentelyn ja henkilöstökokemuksen välille ei voida tämän tarkastelun perusteella vetää. Tulokset antavat kuitenkin viitteitä siltä, että kokemus johtamisesta on keskimäärin vähän heikompi etänä työskentelevillä.

Me väitämme:

Parhaat tulokset syntyvät, kun ihmiset tapaavat

Työsuorite voi onnistua etänä, mutta me väitämme, että jos työn olemukseen kuuluu yhdessä tuotettu arvo, sen paras muoto tapahtuu yhdessä olemalla. 

Innovointi, innostuminen, oppiminen, yhteistyö, luottamuksen rakentuminen – muun muassa kaikki nämä saavat liekkiä fyysisistä kohtaamisista.

Pomo saa lähtemään, kollega jäämään

Kohtaamisten vähyys heikentää vääjäämättä suhteita organisaatiossa. 

Siinä missä ihmiset ”ottavan eron” pomostaan, jäävät he työpaikkaan todennäköisimmin lähikollegojensa tähden. Johdon on hyvä havahtua tähän todennäköisyyslaskelmaan: mitä enemmän työntekijäsi viettävät aikaa keskenään, sitä sitoutuneempia he ovat. Mitä vähemmän he kohtaavat, sitä vähemmän heillä on kiinnikkeitä organisaatioon.

Samaan aikaan henkilöstötutkimuksissa nousee nyt vahvana toive vapaudesta tehdä töitä ajasta ja paikasta riippumatta. Siihen on ehditty tottua ja työntekijän arki soljuu kieltämättä helpoimmin. Miten johtaa tätä? Onko ok määrätä työpaikalle?

Kohtaamiset riippuvat tavoitteista

Pysähdy perusasioiden äärelle. Mitä me haluamme organisaationa saavuttaa? Mikä rooli kohtaamisilla (sekä suunnitelluilla että spontaaneilla) on matkalla sinne? Meidän suosituksemme on sanoittaa rohkeasti ääneen, jos (ja kun) kohtaamiset ovat organisaatiossasi tärkeitä. Jos jotain määrätään, se pitää tehdä niin, että työn tekeminen on edelleen järkevää ja mielekästä.

Laaja monipaikkatyö on vielä tuore ilmiö

Tulokset vaihtelevat erityisesti eri organisaatioiden välillä, mikä viittaa siihen, että ilmiössä on enemmän organisaatiokulttuurisidonnaisuutta kuin toimialasidonnaisuutta. Kaikki etätyön ilmiöt eivät ole vielä nousseet pintaan ja syy-seuraussuhteita havainnoidaan vielä. 

Monipaikkatyöskentely kaipaa joka tapauksessa harjoittelua ja pelisääntöjä. 

Asiakaskokemuksen puolella on kestänyt vuosikausia oppia ymmärtämään ja rakentamaan omni-kokemusta. Toivomme organisaatioiden olevan uteliaita ja innostuneita ratkomaan myös monipaikkatyön mukanaan tuomia henkilöstökokemuksen haasteita.


3 vinkkiä

Yrityskulttuurimuotoilija Jonna Grönbärj antaa vinkkinsä, miten kohtaamisia lisätään työarjessa.


Jonna Grönbärj on yrityskulttuurimuotoilija, joka auttaa organisaatioita rakentamaan kulttuuria, joka vauhdittaa ja vahvistaa liiketoimintaa. “Yrityskulttuurin toimivuus määrittyy aina suhteessa siihen, mitä organisaatio haluaa saavuttaa.”

1. Kirkasta tavoite

Millainen on organisaatiosi tavoiteltu kulttuuri? Sitä vasten on helpompi suunnitella, millaisia kohtaamisia tarvitaan. Sanoita rohkeasti, jos kasvokkain kohtaaminen on organisaatiossasi tärkeää.

2. Panosta kohtaamisten muotoiluun

Vaatii vaivannäköä, että kohtaamiset eivät ole vain pakollinen paha. Mieti, mikä kussakin kohtaamisessa on innostavaa ja hyödyllistä.

3. Ei samaa lääkettä kaikille

Arjen voi rakentaa ja muotoilla esimerkiksi tiimeittäin sellaiseksi, että kohtaamiset löytyvät sieltä ilman universaaleja etätyösääntöjä.

Tutkimusraportti työelämän ajankohtaisista ilmiöistä

Henkilöstökokemus Suomessa 2024 -raportti

Kiinnostaako työelämädata ja parempi johtaminen?

Eezy Flow tutkii vuosittain noin 200 000 työntekijän kokemuksia työelämästä. Kyseessä on Suomen laajin aineisto henkilöstökokemuksesta ja johtamisesta. Teimme syväsukelluksen dataan ja nostimme tutkimusraporttiin viisi ilmiötä, joihin suomalaisen johtajan kannattaa havahtua.


Jutellaanko lisää aiheesta?

Kalle Ruuskanen

Strategiajohtaja

050 511 9723
kalle.ruuskanen@eezy.fi

Ota yhteyttä

Johanna Lehmus

Johtaja, Tutkimus & tieto

040 501 0844
johanna.lehmus@eezy.fi

Ota yhteyttä

Harri Tammiruusu

Valmentaja & yritysmuotoilija, liiketoimintakehitys

050 055 8888
harri.tammiruusu@eezy.fi

Ota yhteyttä


Lisää näkemyksiä

Artikkelit