Johtajakokemus kriisissä – ylimmän johdon kova paine näkyy ja tuntuu
Viime vuodet ovat tarjoilleet organisaatioille turbulentteja aikoja. Yhä useampi yritys on joutunut etsimään uusia tapoja sopeutua ja varmistaa liiketoiminnan jatkuvuus. Tämä on nostanut myös ylimmän johdon paineet uudelle tasolle.
Mårten Mickos kirjoittaa kolumnissaan (HS Visio 16.9.2023) ”Kiitosten tyhjiössä” toimitusjohtajien kantamista paineista. Tutkimuksemme todistavat, että kyse on laajasta ja todellisesta ilmiöstä. Heikkenevä kehityssuunta ylimmän johdon henkilöstökokemuksessa on ollut nähtävissä jo useamman vuoden ajan.
Vuonna 2022 kaikissa ylimmän johdon keskeisissä mittareissa tapahtui laskua vuoden takaisesta. Johtajien väsymys ja paine näkyivät niin PeoplePower®-indeksin laskuna kuin johtajaindeksissäkin. Tulokset kertovat ylimmän johdon yleisestä hyvinvoinnin laskusta.
Kuten Mickos toteaa, toimitusjohtajakin on ihminen, joka kaipaa tunnustusta sekä ymmärrystä. Tutkimuksissamme ylin johto kokee palautteen ja tunnustuksen saamisen omaa työtään koskien heikentyneen sekä työn merkityksellisyyden ja oman työpanoksen merkityksen suhteessa yrityksen onnistumiseen laskeneen.
Ylin johto kaipaa entistä enemmän tukea johtamiseen ympäristön epävarmuuden lisääntyessä. Ylimmän johdon arvioissa korostuu myös kriittisyys omaa työtä koskevan tiedon saatavuuteen (22 % kriittisiä, kasvua vuosi vuodelta) ja tehtyjen muutosten onnistumiseen (20 % kriittisiä, vrt. 2021 13 %).
Ylimmän johdon henkilöstökokemuksen kokonaisindeksissä vahvimmat ja heikoimmat
Vahvimmat
- Työn mielenkiintoisuus
- Yhtiön arvot ja päämäärät ovat tavoittelemisen arvoisia
- Kokemus oman työpanoksen tärkeydestä yhtiölle
- Selvyys yhtiön arvoista ja päämääristä
- Työn merkityksellisyys
- Valmius tehdä tarvittaessa enemmän kuin odotetaan
Heikoimmat
- Työn stressaavuus
- Työkuorman kohtuullisuus
- Työssä tarvittavat tiedot helposti saatavilla
- Palkkatason kilpailukykyisyys
- Osastojen välinen yhteistyö
- Tehtyjen muutosten onnistunut toteutus
Ylimmän johdon kokonaisindeksissä vahvimmat tekijät kertovat kuitenkin työn merkityksellisyydestä ja tavoittelemisen arvoisista päämääristä. ”Vaikka toimitusjohtajan työ voi olla haasteellista ja yksinäistä, on se toimitusjohtajien omasta mielestä maailman paras ammatti”, summaa kolumnissaan Mickos.
Onko sitten syytä olla huolissaan? Toimitusjohtajalla on merkittävä vastuu liiketoiminnan tuloksellisuudesta ja ihmisten onnistumisen mahdollistamisesta. Yritystemme kilpailukyky vaatii, että pidämme huolta myös johtamistamme.
Kuinka ylimmän johdon kokemusta voisi parantaa?
- Ulkopuolinen ja puolueeton johdon sparraaja auttaa toimitusjohtajaa oman ajattelun selkeyttämisessä ja vaikeissa päätöksenteon tilanteissa. Sparraaja on itsekin kokenut johtaja, joka tuntee toimitusjohtajien kohtaamat haasteet.
- Johtoryhmä- ja hallitusarviointi antaa konkreettista tietoa toimitusjohtajan ja hallituksen ja johtoryhmän yhteistyön toimivuudesta ja tuo näkyville vahvuudet ja kehittämiskohteet.
Jutellaanko lisää aiheesta?
Lataa:
Henkilöstökokemus Suomessa -tutkimusraportti
Mitä kuuluu, suomalainen työelämä?
Eezy Flow Oy tutkii vuosittain noin 200 000 työntekijän kokemuksia työelämästä eri mittareiden ja tutkimusten kautta. Tutkimuksiin osallistuu vastaajia suomalaisista ja kansainvälisistä yrityksistä useilta eri toimialoilta.
Henkilöstökokemus Suomessa -tutkimusraportti kertoo, miltä henkilöstökokemus näyttää vuonna 2023, ja miten se on viime vuosien aikana muuttunut.
Lisää näkemyksiä
Johda itsesi vuoteen 2025 – 7 kysymystä, joihin kannattaa vastata ennen uutta vuotta
Vuosi 2025 on kulman takana. On aika arvioida kulunutta vuotta ja antaa itsellesi joulutodistus, ja asettaa uusi riman korkeus tulevalle vuo…
FlowTalk-webinaaritallenne: Muutoksen johtaminen
Muutosjohtajuus on strategista johtamiskyvykkyyttä. Mitä se tarkoittaa käytännössä?…
Johtoryhmän onnistuminen – onko teillä johtoryhmä vai ryhmä johtajia?
Tulevaisuuskyvykäs johtaja -tutkimuksen tuloksien mukaan johtoryhmät alisuoriutuvat työssään. Miksi näin on ja mikä avuksi?…