Viestintä ja vaikuttaminen Flow Communications
Uuden suunnan vahvistaminen
Johtamis- ja strategiaviestintää
Kaikki johtaminen vaatii viestintää. Kun oman työn tulos syntyy muiden ihmisten käsien kautta, on tärkeää viestiä yhteinen visio, tavoitetila ja organisaation identiteetti ääneen ja vaikuttavasti. Viestintä läpileikkaa kaikki toiminnot: strategian, johtamisen, HR:n, talouden ja kehitystoiminnot. Hyvä viestintäkulttuuri lähtee johdosta: avoin, osallistava ja oikea-aikainen viestintä ja vuoropuhelu huomioi kuulijat ja on tyyliltään ytimekästä ja selkeää.
Eezy Flow on kumppanisi johtamisviestinnässä, strategian viestinnässä ja organisaation viestien kirkastamisessa.
Johtaja viestijänä
Johtajan viestintäsuunnitelma analysoi kohderyhmät, pääviestit ja vahvistaa johtajan minäkuvaa viestijänä. Kenelle minun tulee viestiä, milloin ja mistä? Viestinnän viikkorytmi, kuukausirytmi ja rutiinit varmistavat, että aktiivisesta viestinnästä tulee käytäntö. Formaatit ja kanavat rakennetaan viestijän ja organisaation vahvuuksien päälle. Toimitusjohtajan katsaukset voivat olla yhtä hyvin kirjeitä, kuin vaikka videoita tai puheenvuoroja.
Tuloksekas strategian viestintä
Uusi strategia on tasan yhtä vahva, kuin sen toteutus. Paraskaan strategia ei lämmitä, ellei sitä ole viestitty ja sisällytetty organisaation omiin johtamis- ja kohtaamistilanteisiin. Strategian viestintä auttaa organisaatiota sisäistämäään strategian, hahmottamaan sen mukanaan tuoman muutoksen polkuna ja oman tiiminsä ja henkilökohtaisen roolin strategiakartalla.
Tutkimusten mukaan (Prosci 2020) ihmiset haluavat kuulla strategian suurista linjoista, sen motivaattoreista ja taustasyistä aina ylimmältä johdolta, mutta sparrailla sen vaikutuksista omaan työhön ja työnkuvaan oman lähiesihenkilön kanssa. Kun tähän väliin lisää vielä tiimitason reflektion, jossa tiimit auttavat kirkastamaan strategiaa käytännössä, alkaa sisäinen polku olla valmis.
Asiakkaat, sidosryhmät ja tavarantoimittajat huomioidaan strategian viestintäsuunnitelmassa kohderyhmäkohtaisesti ja heille luodaan aikataulutettu viestintäohjelma.
Muutosviestintä
Uusi strategia tai muutos työyhteisössä etenee ADKAR-mallin mukaan. Muutosviestinnän lainalaisuudet ovat samat muutoksen sisällöstä riippumatta. Työyhteisöjen kannattaa varmistaa, että polku muutostarpeen tiedostamisesta uusien toimintatapojen ja taitojen hyödyntämiseen sekä vahvistamiseen on helppo kulkea.
Viestinnän palvelumme
Strategian viestintä
90 % johtajista, jotka ovat tyytyväisiä työyhteisönsä strategiaan, ovat tyytymättömiä sen käytäntöön vientiin*. Tuolloin strategia jää pahimmillaan vain johdon slideshowksi tai pinkaksi täyteen kirjoitettuja paperiarkkeja, jos sitä ei viestitä ja viedä käytäntöön ymmärrettävästi.
Eezy Flowlla on tutkitut työtavat viestintästrategioiden laatimiseen sekä testatut valmennusmetodit strategioiden käytännön vientiin. Strategia voidaan viestiä yleisöille myös strategiatarinoiden ja –esitysten kautta.
Valmentajiemme kokemus sadoista vaikuttamishankkeista tuo hyvän vertailukohdan muihin työyhteisöihin.
*Harward Business Review
Muutosviestintä
Muutosjohtaminen vaatii puhuttelevaa viestintää muutoksesta, sen perusteluista ja hyödyistä. Tavoitteena on, että muutosviestinnän lopputuloksena jokainen työyhteisön jäsen löytää oman paikkansa muutoksen toteuttamisessa.
Eezyn asiantuntijat hyödyntävät muun muassa Kotter-muutosjohtamismetodeja.
Muutostilanne on työyhteisöissä usein haasteellinen, ja muutoksissa ihmiset jakavat kokemukset kertoimella – niin hyvät kuin pahat. Muutosviestinnän tehtävänä on …
Muutosviestinnän valmennukset tähtäävät siihen, että esihenkilöt osaavat viestiä muutoksesta alaisilleen siten, että he ymmärtävät mistä muutoksessa on kyse. Sen jälkeen viestinnässä pitää kertoa muutoksen tärkeydestä hyödyistä ja lopulta näyttää, miten jokainen voi omalta osaltaan viedä ja viestiä muutosta eteenpäin. Yksi usein unohtuva tärkeä näkökulma on, että muistetaan viestiä myös niistä asioista, jotka eivät muutu.
Vaikuttamisvalmennukset
Vaikuttamisvalmennukset syventyvät kahteen osa-alueeseen: vaikuttamiseen ja vuorovaikutustaitoihin.
Vaikuttamisvalmennuksissa keskitytään siihen, MITÄ halutaan sanoa sekä siihen, MITEN se pitää sanoa. Viestin pitää olla ymmärrettävä, kuulijoita puhutteleva, tunteisiin vetoava ja innostava. Näin varmistetaan, että viesti menee perille ja vaikuttaa kuulijoiden asenteisiin ja käyttäytymiseen.
Valmennukset varmistavat, että osallistujat osaavat esittää asiansa vakuuttavasti, hyödyntäen omaa persoonaansa, kokemuksiansa ja osaamistaan.
Vuorovaikutusvalmennuksissa harjoitellaan tärkeitä taitoja, kuten kuuntelu-, kysymis- ja argumentointitaitoja. Kaikkiin näihin on valmiita valmennusmetodeja ja työkaluja, joita sovelletaan valmennuksissa käytäntöön saman tien. Tällaisia ovat mm. aktiivisen kuuntelun malli ja argumentoinnin keinot. Myös neuvottelutaitojen ytimessä on vuorovaikutus. Sitä harjoitellaan konkreettisten esimerkkitilanteiden avulla, jotka enenevässä määrin kirjoitetaan asiakkaitten omien neuvottelujen pohjalta.
Asiakkaitamme
Saammeko auttaa?
Meiltä saat parasta osaamista tärkeisiin valintoihin. Onnistu kanssamme!
Heli Saarelainen
Valmentaja, muutosjohtamisen asiantuntija